Blog Vocarius Advocaten

Hieronder treft u een overzicht van ons laatst geplaatste nieuws.

Leveranciers klaar? Leveren maar!

Wanneer ben je te laat met leveren? Als je 2 uur de tijd krijgt om een signatuurstuk te maken, moet je op tijd kunnen leveren, wil je de finale halen. Maar ook in het recht draait het vaak om termijnen.

Iemand bestelt een product en het wordt te laat geleverd. Moet je het product dan nog accepteren, of mag je het weigeren? In algemene voorwaarden van bedrijven is meestal opgenomen hoe (flexibel) bedrijven menen met hun levertermijnen te mogen omgaan. Vandaag besteld, is zeker niet altijd morgen geleverd. Bedrijven hebben de regels voor henzelf vaak redelijk flexibel opgesteld. Vertragingen die ontstaan door diverse omstandigheden, moet de koper maar accepteren.

Bij bouwprojecten is er in dat opzicht al veel geleerd. In de meeste gevallen, zowel tussen aannemers en kopers en daarom ook tussen aannemers en onderaannemers, is in contracten opgenomen welke boete er betaald moet worden als er niet binnen een vooraf afgesproken termijn is geleverd.

Zo’n boete is overigens alleen aan de orde als een termijn als een fatale termijn moet worden gezien. Een overeengekomen levertermijn is niet altijd een fatale termijn. Wat maakt het immers in feite uit of een besteld product morgen of overmorgen wordt geleverd? In de meeste gevallen maakt dat inderdaad helemaal niets uit. Ook al wordt afgesproken of toegezegd dat er op een bepaalde specifieke datum wordt geleverd, een rechter zal in een procedure met regelmaat bepalen dat die ene dag of week extra niet maakt dat je het product niet meer hoeft te accepteren.

Maar er zijn uitzonderingen. Als een bepaalde termijn voor jou als koper een ‘harde’ datum betreft, dan moet je dat communiceren als een fatale termijn; dan is het namelijk ook een fatale termijn. Je kunt vastleggen dat de koop ontbonden kan worden als er niet op die bepaalde datum is geleverd. Bij sommige producten is de fatale termijn zelfs inherent aan het product. Bij het leveren van een gewone jurk maakt het in principe niets uit of die op een bepaalde datum wordt geleverd, of een dag later. Maar bij een trouwjurk komt het echt op die ene dag aan. En vaak is de jurk al wel gereed en is enkel de levering nog een probleem.
Maar één bijzonder product dat absoluut een fatale termijn in zich heeft en dat ook vaak de dag voor de levering pas wordt gemaakt is een bruidstaart. Als er iets mis gaat met de planning van het maken van een bruidstaart is het ook echt mis. Die staat niet ergens gereed en moet enkel nog bezorgd worden, die moet de dag van tevoren nog volledig gemaakt worden. Als een bruidstaart op een bewuste dag geleverd moet worden, en hij wordt een dag te laat geleverd, of een aantal uren te laat zelfs, hoeft die niet geaccepteerd te worden. Als het moment suprême voorbij is, is het ook voorbij voor wat betreft het moeten accepteren van de levering.

Komt een bepaalde termijn voor jou als koper dus heel nauw, leg dan richting je leverancier vast, dat het een fatale termijn is. Niet ieder product is immers een bruidstaart waarbij het product zelf bepaalt of het moment van leveren allesbepalend is.


« terug naar overzicht
: Sandra van Nieuwkerk
: 23 oktober 2017